Nabespreken B2B seminar met Ralf van Lieshout

Wij spraken Ralf van Lieshout over zijn bevindingen van het afgelopen B2B Seminar. Ralf heeft ervaring als Freelance Strategy Director, Communicatiestrateeg en Presentatie Trainer, bij zowel grote mediabedrijven als bij eigen organisaties. Afgelopen februari was hij gastspreker en heeft hij een presentatie gehouden met het onderwerp “B2B kopers…het zijn net mensen!”. Benieuwd naar zijn mening en ervaring? Lees het hieronder.

Waarom is B2B marketing volgens jou belangrijk?
Business to business bedrijven zijn een ontzettend belangrijk onderdeel van de Nederlandse economie waar veel Nederlanders werken. Een goede concurrentiepositie is erg belangrijk, zowel nationaal als internationaal. Marketing speelt hier ook een zeer grote rol in. Deze combinatie maakt waarom business to business marketing zo belangrijk is. 

Wat was het belangrijkste dat je wilde overbrengen op het Seminar? 
Wat ik voornamelijk over wilde brengen was hoe belangrijk het is om naar de lange termijn te kijken en daar ook in te investeren. Ondanks de druk op korte termijn KPI’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Demand Generation. Ook is het belangrijk om te weten dat er allerlei nieuwe tools aankomen die je hierbij kunnen helpen. Deze kunnen assisteren om hier slimme stappen in te zetten zonder hele hoge kosten te hoeven maken.

Wat vond je van het seminar? Waarom was dit seminar relevant?
Het seminar was erg goed georganiseerd. Het vond plaats op een prettige locatie met een hele fijne groep mensen. Ik vind het verder altijd belangrijk dat er aandacht aan B2B-marketing gegeven wordt. Dit onderwerp blijft vaak links liggen en verdient absoluut meer aandacht. 

Wat zijn in 2023 de grootste ontwikkelingen binnen B2B-marketing volgens jou?
Eén van de grootste ontwikkelingen van het moment liggen toch wel in de opkomst van AI. Het is ook erg interessant om te zien hoe dit binnen business to business bedrijven gebruikt kan gaan worden, niet alleen voor korte termijn (bijv. SEO en SEA) maar ook voor langere termijn (Demand Generation).