Ben jij voorbereid op een cookieloze toekomst?

Nieuws
Geschreven op: 23 januari 2024Bewerkt op: 23 januari 2024
Abovo Maxlead - 2048-2048-delicious-chocolate-chips-cookie-top-view

Abovo Maxlead - 2048-2048_delicious-chocolate-chips-cookie-top-view

De afgelopen jaren is het online marketinglandschap en het gebruik van cookies sterk veranderd. Regelgeving heeft invloed gehad op de manier waarop gegevens kunnen worden verzameld en gebruikt. Browsers waaronder Safari, Firefox Edge en Brave blokkeren standaard third-party cookies. Dit heeft impact op het personaliseren van advertenties en een huidige meting die tot conversieverlies kan leiden.

Zonder dat je er waarschijnlijk bij stilstaat word je online marketing op dit moment al beïnvloed. Hierdoor gaat er een verschuiving plaatsvinden van third-party, naar first-party cookies.

Verschuiving Third-party cookies naar First-party cookies
First-party cookies worden geplaatst op je eigen website. Met deze cookies verzamel je informatie over je bezoekers, mits je hier akkoord op hebt gegeven via de consent banner. Deze data kun je inzien en vergelijken in Google Analytics 4 waardoor je meer te weten komt over jouw website gebruikers.

Third-party cookies zijn cookies op derden websites. Deze cookies worden verzameld door platforms zoals META (Facebook & Instagram), LinkedIn en Google. Dit gebeurt door middel van een pixel plaatsing en is vereist wanneer je wilt adverteren via de platforms om de resultaten te kunnen meten.

Server-Side Tagging in Google Tag Manager
Third-party cookies worden momenteel al geblokkeerd in de browser. Dit heeft invloed op het verzamelen van doelgroepen, attributie en remarketing. Om dit te voorkomen is Server-Side-Tagging via Google Tag Manager een goede oplossing.

In de oude situatie werden pixels via Google Tag Manager afgevuurd en data naar desbetreffende platformen gestuurd waarvan de pixel in eerste instantie behoort. Dit gebeurt enkel in de browser (client-side). In de nieuwe situatie gaat de pixel direct via de eigen server (server-side), waardoor je meer controle krijgt over je verkregen data. Vanaf deze server wordt de data vervolgens naar de eindbestemming gestuurd. Dit zorgt ervoor dat de attributie in stand blijft, aangezien de server-side verzoeken naar een eigen domein niet geblokkeerd kunnen worden door diverse browsers. 

Voordelen Server-Side Tagging
Server Side Tagging heeft een aantal voordelen, waaronder:
– tagging aan de serverzijde kan de prestaties van de website verbeteren; minder verzoeken naar de client side;
– de invloed van advertentieblokkers is beperkt. Het is voor advertentieblokkers vele malen lastiger om server-side verzoeken naar een eigen domein te blokkeren;
– meer controle over data; bepaal zelf welke data je doorstuurt naar derde partijen

 

Abovo Maxlead - client-server-side-tagging

Meer informatie
Wil je meer informatie over de mogelijkheden van Server-Side Tagging voor jouw bedrijf en de kosten? Neem contact op via datatech@abovo.nl of direct met een van onze data-analisten.

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag