Guido Grevink

De Waarde van Data: het Consumentenperspectief

Wanneer een “accept-all” en “reject-all” knop zonder kleurverschillen op de eerste laag van de cookiebanner wordt geplaatst, lopen we het risico dat het gebruik van (tracking-)cookies massaal door de consument wordt afgewezen. Dat was een van de uitkomsten van het Waarde van Data: het Consumentenperspectief-onderzoek. Kijkend naar alle ontwikkelingen verwacht VIA dat het slechts een kwestie van tijd is voordat de twee knoppen verplicht naast elkaar moeten worden geplaatst; in de landen om ons heen zijn de gegevensbeschermingsautoriteiten dergelijke maatregelen al aan het doorvoeren en ook op Europees niveau begint het langzaam die richting op te bewegen. Wat betekent het onderzoek voor de Nederlandse digitale reclamebranche en hoe kunnen we ons hierop voorbereiden?

 

Over Guido Grevink 

Guido adviseert als Legal Counsel verschillende organisaties binnen de digitale reclamebranche en IT-sector op het snijvlak van recht en IT. Hij heeft veel ervaring met diverse vraagstukken binnen het privacyrecht. Zo is hij binnen VIA Nederland nauw betrokken bij het verbeterplan van het Transparency Consent Framework (TCF) van IAB Europe, een breed gedragen framework dat zorgt voor consistentie in de informatievoorziening en rechtvaardiging van het plaatsen van (tracking-)cookies. Daarnaast is hij actief betrokken bij de implementatie van nieuwe wetgeving, zoals de Digital Services Act.

 Abovo Maxlead - LinkedIn

Abovo Maxlead - VIA Nederland – Guido-grevink-zw

Juridisch Adviseur VIA Nederland