Van online leads tot offline aankopen
FG-Groep en Abovo Maxlead: Van online leads tot offline aankopen met Max Leadmanager.
WIE FG-Groep
WAT Effectiviteit online SEA campagnes op offline aankopen in kaart gebracht
HOE Door middel van Max Leadmanager
FG-Groep is een groep van zes formules binnen de keuken- en sanitairbranche bekend van o.a. Keukensale en Sanisale. De samenwerking tussen de FG-Groep en Abovo Maxlead is gestart in 2021 met een totaal pakket aan offline- & online marketing dienstverlening. Zo ontwikkelde Abovo Maxlead vier nieuwe websites welke door ons ook voor SEO zijn geoptimaliseerd, verzorgen alle offline media (TV, radio en print), beheren Google Analytics én de SEA campagnes. Één van de grootste uitdagingen is de koppeling tussen online marketingactiviteiten en de fysieke aankoop van badkamer en/of keuken in een winkel. Door de inzet van o.a. Max Leadmanager (MLM) hebben wij deze twee werelden aan elkaar kunnen knopen. Hoe wij met onze SEA inzet genomineerd zijn voor Local Campaign of the year bij de European Paid Media Awards lees je in deze case.
WAT
Wij voeren lokale SEA campagnes voor alle 85 showrooms in Nederland met ieder een eigen verzorgingsgebied. Dit verzorgingsgebied is per vestiging bepaald en afgestemd door middel van gebied analyse en locatiestrategie gebaseerd op reisbereidheid, bevolkingsdichtheid en type woningen in de omgeving. Iedere showroom heeft een eigen set campagnes gericht op het maken van afspraken in de betreffende showroom. Omdat je via de website een afspraak maakt en offline (in de showroom) je keuken of badkamer koopt, was de uitdaging om dit gehele proces van lead tot aankoop aan elkaar te koppelen en daarmee de gehele performance inzichtelijk te maken.
HOE
Max Leadmanager is een Leadmanagement/CRM tool ontwikkeld door de software developers bij Maxlead. Met deze tool kunnen we voor onze klanten een op maat gemaakte oplossing bieden, zo ook voor de FG-Groep. Franchisenemers van de vestigingen gebruiken MLM voor lead verzameling, -management en -distributie. MLM is gekoppeld met het ERP systeem dat FG Groep gebruikt en daarmee kunnen de daadwerkelijke salescijfers worden ingeladen. Dit zorgt voor de verbinding tussen online en offline. MLM brengt dus de gehele klantreis in kaart en is daarom de spin in het web en vervult een heel belangrijke rol in de samenwerking. Naast MLM is ook Max Locationmanager ingericht om openingstijden op de website en in Google My Business en afspraken roosters op de websites altijd realtime up to date te hebben zodat onze online uitingen ook altijd kloppen met de fysieke werkelijkheid. En alleen afspraken in de winkel gemaakt kunnen worden op beschikbaarheid.
RESULTATEN
Onze SEA specialisten kunnen hun campagnes en werkzaamheden gericht optimaliseren, omdat MLM gekoppeld is aan Google Analytics en Google Ads. De leads die daadwerkelijk overgaan tot aankoop kunnen worden herleid tot op zoekwoordniveau. Zo kunnen we de daadwerkelijke effectiviteit van onze campagnes aantonen én vergroten. Niet alleen de SEA campagnes, maar alle andere online activiteiten zijn gekoppeld. Zo worden de meest rendabele marketingkanalen en mediabudgetten ingezet op basis van resultaten en niet op onderbuikgevoel. Het succes van Max Leadmanager voor FG-Groep zit hem verder nog in;
- Schaalbaarheid en flexibiliteit, nieuwe winkels zijn eenvoudig toe te voegen en operationeel te maken
- Google My Business koppeling voor het up to date houden van openingstijden, speciale koopavonden etc
- Binnengekomen reviews en vragen, die gesteld worden via Google Reviews en Trustpilot, zijn inzichtelijk en worden centraal vanuit MLM beantwoordt aan de consument
- Marketing en Sales rapportages en dashboards zijn zowel per winkel als overall inzichtelijk
Wil je meer weten over deze case of Max Leadmanager? Neem contact op met Mike Orizand.