Bezoek Meta kantoor in Dublin

De zes takeaways van Accelerate 2022


Na twee jaar online events, vanwege COVID-19, mocht er eindelijk weer een groot live event worden gegeven op het Meta kantoor in Dublin en wij waren hierbij aanwezig!

Lees hieronder de zes takeaways van Meta Accelerate 2022 over de Metaverse, de focus van Meta de komende jaren, Creative, Creators en branding. 

Metaverse
De Metaverse is een jaar geleden geïntroduceerd, daarbij is ook de naam van Facebook naar Meta veranderd. Sindsdien is er een hoop veranderd. Er zijn wereldwijd ± 11 miljoen VR brillen verkocht, waarbij ongeveer 80% hiervan een Meta Quest was. Horizon Worlds, het platform van Meta, is hierbij steeds groter geworden en ook merken gaan hier steeds meer op in spelen. Denk bijvoorbeeld aan de Wendyverse, een virtuele wereld waarin het Amerikaanse burger concern Wendy’s een unieke branding experience heeft ontwikkeld.

Abovo Maxlead - 1_T0QFp_YGZOroLDLKc5cRkg

Naast de Metaverse is er ook nog een echte wereld, waarin we de Metaverse kunnen combineren. Meta speelt daar goed op in via de net geïntroduceerde Meta Quest Pro, hiermee kan je de echte wereld met Augmented Reality (AR) verrijken. Ook via verschillende AR filters op Instagram kan je brand engagement naar een hoger niveau tillen. Eén van de voorbeelden van Meta was een Instagram filter van Specsavers waarin ze hun rol als specialist versterkte door inzicht te geven in de oogziekte glaucoom. Bij glaucoom gaan de zenuwvezels van de oogzenuw geleidelijk aan verloren. Door het verloren gaan van de zenuwvezels ontstaan blinde vlekken. Hun Instagram filter speelde hierop in via een scroll bar waarmee je de blindheid van de camera kon vergroten / verkleinen en hierdoor zelf kon ervaren hoe het is om glaucoom te krijgen en dus te laten zien waarom reguliere oogtesten noodzakelijk zijn.

Connected brands
Op elk mogelijke manier kan een klant tegenwoordig contact leggen met een merk. Meta heeft daarin, naar eigen zeggen, de drie grootste messenger platformen voor: Whatsapp, Facebook Messenger en ook Instagram als messenger tool. Denk bijvoorbeeld aan hoe je potentiële klanten nu contact met je kunnen zoeken en welke tools je gebruikt om het zoeken voor de klant makkelijker te maken. Maar denk ook aan je eigen medewerkers, hebben zij de tools om je klant te kunnen helpen. Is je huidige marketingstrategie gemaakt om contact met de klant te leggen en hun aandacht te krijgen? Ben je bekend met de huidige 360 brand experience van je eigen merk?

Creative & Video
Van alle content op Meta is momenteel 50% video. Daarnaast scrollen we met z’n alle bijna 500 meter aan content per dag en spenderen we maar 1.7 seconden gemiddeld per type content. Dat betekent dat we maar heel kort de tijd hebben om iets in ons op te nemen. De aandachtsspanne van de jongere generatie wordt steeds korter. Zelf ging Meta al subtiel in op langere video’s via de volgende slogan: Big Idea? If the big idea needs 30 seconds to make sense, then it’s not a big idea. It’s simply an execution. 

Hoe val je dan op in een wereld waar zoveel content geconsumeerd wordt? Empathie is daar één van, in het contact met je klant. Begrijp de behoeften van je klanten door de dingen te vinden die hen het meest interesseren. De vraag “What’s in it for me” is daarin heel relevant! Waarom zou iemand tijd spenderen aan het kijken van jouw content over een product of dienst. Test hierbij je eigen customer experience, klik op een ad wat gebeurd er, hoe kan ik dit verbeteren?

Betrouwbare performance & data voor het bouwen aan een veilige toekomst.
De eerste stap voor een goede campagne is betrouwbare data. Nu met alle tracking preventions, denk bijvoorbeeld aan de problemen met Meta en Apple rondom de iOS14 update, wordt het allemaal steeds lastiger om betrouwbare data te halen uit je campagnes. Dus hoe kan je nu in een wereld waarin tracking steeds moeilijker wordt toch een goede campagne draaien en de veiligheid van jouw klanten waarborgen.

De oplossing die Meta hiervoor ontwikkeld heeft is de Conversion API (CAPI). Dat is een directe integratie met jouw marketing data en Meta. Het werkt in principe op dezelfde manier als de Meta Pixel, echter dan zonder de problemen die browsers als Chrome en Safari opleveren met cookies of cookie blockers. De toevoeging van een CAPI zal dus betrouwbare data binnenhalen. Daardoor wordt ook de campagne een stuk efficiënter, omdat ook je remarketing campagnes beter worden. Daarnaast heb je ook meer controle over je eigen data, want je bepaalt zelf welke data je doorstuurt naar Meta.

Discovery Commerce
Het online landschap verandert. Remarketing wordt steeds moeilijker en budgetten worden daarom steeds meer verplaatst naar upper funnel campagnes. Wat je tegenwoordig steeds meer ziet, is dat producten eerder ontdekt worden. Denk aan de trend “TikTok made me buy it”, hierin gaat een product viraal en wordt daarmee de vraag ineens ontzettend groot. Ook bij Meta is dit iets wat steeds groter en belangrijker aan het worden is en dat noemen ze discovery commerce. Personaliseer met de data die je hebt via dynamische advertenties en inspireer via engaging content.  

Introductie van het nieuwe ad format Advantage+ is hiervan een heel goed voorbeeld. De basis van Advantage+ is om de Meta AI voor je te laten werken. Gebruik de miljarden signalen die Meta beschikt om je campagne te optimaliseren. Er zijn al verschillende voorbeelden waarin Advantage+ het wint op ROI vs normale campagne. Bij één van onze eigen klanten hebben we ook al een ROI verbetering van 270% gezien door gebruik te maken van Advantage+ waarin we zowel prospecting als remarketing konden combineren in één campagne en hierdoor veel meer data konden gebruiken ter optimalisatie dan door twee losse prospecting en remarketing campagnes op te zetten.

Creators
Feed, Stories en Reels zijn de placements waarin het meeste bereik behaalt kan worden. Dat zijn juist ook de placements waarin Creators actief zijn. Meta maakt daarin wel een onderscheid tussen een influencer en Creators. Een influencer is daarin iemand die bekend is vanwege zijn/haar bekendheid. Een creator heeft een follower base vanwege zijn/haar inspirerende content of de entertainment. Van de Generatie Z vertrouwt 52% het advies van een social creator en 76% van die generatie volgt minimaal één creator op Instagram. Creators zijn volgens Meta ook de toekomst van het platform en zouden uiteindelijk ook de hosts kunnen zijn van verschillende werelden in de Metaverse.

Het gebruik van creators in jouw campagne is daarom ook zeker aan te raden. Alleen moet je daarin wel de creator redelijk vrij houden in de content die hij/zij maakt voor jouw product. De follower base volgt de creator namelijk vanwege de content die ze maken niet jouw product, laat de creator daarom via een korte briefing de content maken. De levert gegarandeerd een toffe video op.