Best Collaboration: Hoe Claude en Basic-Fit Nederland mentaal & fysiek in beweging krijgen

Case

Deze campagne benadrukt de voordelen van sport en beweging voor het fysieke en mentale welzijn en speelt zo op een positieve manier in op de groeiende zorgen over de mentale gezondheid van met name jongvolwassenen. Een samenwerking tussen Claude, Basic-Fit , MIND, Mental Health Europe en Te Gek!? waarin we een eerste stap zetten: een videoclip die niet alleen inspireert, maar ook het gesprek opent op plekken waar jongeren écht luisteren.

  • Klant: Basic-Fit
Abovo Maxlead - 24_1073013-Visual-Persbericht-Claude-BF-1200×628-zonder-logo (1)
Laat zien hoe de samenwerking is gekozen op basis van een helder inzicht of uitgangspunt

In de Volksgezondheid Toekomstverkenning 2020 staat dat mentale gezondheid een van de grootste gezondheidsrisico’s vormt. Ook onder jongeren is het een probleem. Zo geeft 1 op de 3 jongeren aan last te hebben van mentale klachten als stress, angst en depressie. Tegelijkertijd heerst er een enorm taboe rondom het onderwerp, waardoor jongeren het lastig vinden om erover te praten en een oplossing te vinden.

Terwijl er een simpele manier is die je kan helpen om je beter te voelen. Zo blijkt uit onderzoek van het British Journal of Sports Medicine (2023) dat bewegen een bewezen positief effect heeft op de mentale gezondheid en problemen zoals stress, angstige gevoelens en depressie vermindert of zelfs wegneemt. Basic-Fit streeft ernaar om iedereen een kans te geven om niet alleen fysiek fit te zijn, maar zich ook mentaal fit te voelen en heeft als missie fitness voor iedereen toegankelijk te maken en mensen te inspireren om voor zowel hun lichaam als geest te zorgen. Met dat gegeven én het inzicht dat maar liefst 1 op de 3 jongeren en 25% van de bevolking te maken krijgt met mentale problemen, wil Basic-Fit met een maatschappelijke boodschap en actie het gesprek omarmen, openbreken en mensen écht in beweging brengen.

Daarom sloegen we juist handen ineen met de organisaties MIND, Mental Health Europe en Te Gek!?, partners gespecialiseerd in mentale gezondheid. Door hen bij de campagne te betrekken, bereikten we niet alleen nog meer jongeren met mentale gezondheidsproblemen, maar creëerden we ook draagvlak voor de #BlijfBewegen campagne op de lange termijn. Dit maakte de samenwerking een win-win voor alle partijen: de NGO’s konden hun boodschap over mentale gezondheid op grotere schaal delen, terwijl Claude, met zijn eigen invloed en bereik, echt het gezicht werd van een open gesprek over mentale gezondheid. Het was een gelijkwaardige samenwerking die de boodschap op een energieke en authentieke manier tot leven bracht!

Accepteer advertentie cookies om deze content te zien.

Accepteer advertentie cookies
Omschrijf de onderdelen van de samenwerking en geef aan hoe die bepalend zijn geweest voor het succes

Samen met Claude, een opkomende artiest bekend bij de doelgroep, ontwikkelden we een videoclip La Pression. Daarin benadrukken we met storytelling dat bewegen – hoe je dat ook invult – positief bijdraagt aan je mentale gezondheid en klachten als stress, angst en depressie helpt verminderen. De video, met een lengte van 03:58, werd door meer dan 25% van de doelgroep volledig bekeken. Op een totaal aantal views van meer dan 1.640.000 op YouTube en zes weken lang in de Top40 hebben we veel mensen op een kwalitatieve manier betrokken bij het statement over mentale gezondheid.

In het verlengde van de videoclip ging Basic-Fit met haar partners nog een stap verder. In het teken van World Mental Health Day kon iedereen in de week van 10 oktober een gratis Basic-Fit-dagpas aanvragen.

Basic-Fit organiseerde een exclusief sportevent waar Claude aftrapte met een persoonlijke boodschap over omgaan met druk en aansluitend een optreden gaf. Ook was er ruimte voor gesprekken met MIND, TeGek?! en Mental Health Europe. Voor hen gaf deze campagne een unieke gelegenheid jongeren met mentale problemen te bereiken en creëerden we samen draagvlak voor de #BlijfBewegen movement op de lange termijn.

Abovo Maxlead - schermafbeelding-2024-12-06-105656
Abovo Maxlead - schermafbeelding-2024-12-06-105841
Abovo Maxlead - schermafbeelding-2024-12-06-105742
Geef aan hoe de samenwerking onderdeel is van de bredere communicatiestrategie en verdieping geeft aan de campagne

De videoclip, met een natuurlijk organisch bereik via muzikale verspreiding, vormde de impactvolle drager van de boodschap die is verspreid over populaire online videokanalen en in bioscopen. Extra zichtbaarheid werd gerealiseerd via RTL Boulevard en branded content inclusief aanjaging over het DPG Media-netwerk. Diepte-interviews met influencers, geteased met partnerposts, hebben verdere relevante zichtbaarheid gegeven aan een lastig te bereiken doelgroep. De activatie tijdens World Mental Health Day bracht het nog een stap verder door de deuren van Basic-Fit kosteloos te openen en mensen zo het effect van sporten écht te laten ervaren.

Accepteer advertentie cookies om deze content te zien.

Accepteer advertentie cookies

Accepteer advertentie cookies om deze content te zien.

Accepteer advertentie cookies
Beschrijf waarom de samenwerking een positief effect heeft gehad op alle partijen

De resultaten mogen er zijn, zo blijkt uit het Exposed-Non Exposed onderzoek van MeMo2 (zie bijlage 2): de Sport Intentie onder de doelgroep jongeren 16-34 die normaal gesproken niet aan sporten doet, toenam met maar liefst index 117. We wisten ze met de Claude-samenwerking dan ook echt te bereiken: de videoclip is inmiddels +2 miljoen keer gestreamd en meer dan de helft (52%) van de doelgroep kent de samenwerking. En maar liefst 49% van de ontvangers begrijpt de boodschap dat sporten & bewegen belangrijk is voor je mentale gezondheid.

De NGO’s hebben hun doel bereikt nu 50% van de jongeren zich aangemoedigd voelt de rol van sport bij mentale gezondheid met vrienden of familie te bespreken. 42% in diezelfde doelgroep gaat zelfs actief op zoek naar meer informatie over de rol van sport en beweging voor de mentale gezondheid. Daarnaast laat het onderzoek zien dat het nummer en de video goed past bij zowel Basic-Fit en Claude en wordt door 58% van de doelgroep als sympathiek beschouwd. Het publiek begrijpt duidelijk de boodschap en vindt 53% het geloofwaardig.

We kunnen dus volmondig zeggen dat we met de #BlijfBewegen-campagne bij hebben gedragen aan het vergroten van het bewustzijn van de rol die lichaamsbeweging speelt in de mentale gezondheid en daarmee mensen zowel fysiek als mentaal in beweging hebben gebracht!

Licht toe op welke KPI’s is gestuurd en waarom

Onderstaande 3 KPI’s zijn getoetst door Memo2 (zie bijlage 2)

De campagne stimuleert primair de sport intentie en secundair de merkvoorkeur
De campagne heeft geleid tot een positief effect (index 117 exposed vs non-exposed) op de sport intentie
De samenwerking heeft een significant effect op de spontane merkherinnering van Basic-Fit (index 110) en merkvoorkeur (index 118)

Hoge zichtbaarheid en bewustwording campagneboodschap bij een jonger publiek
Jongeren denken, praten en informeren meer over de relatie tussen sporten en mental health nav de campagne
Bijna de helft van de 16-65 jarigen is zich bewust van de samenwerking tussen Basic Fit en Claude, waarbij de bekendheid en zichtbaarheid aanzienlijk hoger zijn bij het jongere publiek.

Sterke aansluiting met Claude en bewustwording van het onderwerp mental health
Het nummer past bij Basic-Fit en Claude en wordt als sympathiek ervaren. Het publiek begrijpt de boodschap duidelijk. Daarom draagt de campagne bij aan het vergroten van het bewustzijn over de rol die beweging speelt in de mentale gezondheid. Het nummer motiveert mensen in het algemeen meer te sporten.

Nieuwsbrief
Ontvang het laatste nieuws uit de wereld van een dynamisch mediabureau.
We mailen je maximaal één keer per maand.

Kunnen wij je helpen?

ik wil graag